بخش Part Design
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی


 

 

انواع pad: (از نظر اندازه).

1- Dimenision

2-up to next

3- up to last

4- up to plain

5-up to surface

1- در صورت استفاده از این نوع pad بدون توجه به محیط اطراف می توانیم اندازه pad را مستقیماً تعیین کنیم . به این ترتیب که مقدار مورد نظر را در قسمت length وارد می کنیم .

2- در صورت استفاده از گزینه نرم افزار Catia با توجه به بردار نشانگر pad صفحه انتهایی pad را اولین صفحه بعد از صفحه مبناء در راستای بردار مذکور در نظر می گیرند و pad  را ایجاد می کنند .

3- درست مانند حالت up to next با این تفاوت که در راستای بردار pad تا آخرین صفحه موجود ادامه داده می شود .

4- به کمک این گزینه می توانیم صفحه ای غیر از صفحه ابتدا و صفحه انتها را انتخاب کنبم . در این صورت در زیر گزینه type یک جعبه با عنوان limit باز می شود که جلوی آن به صورت پیش فرض مقدار no selection قرار گرفته است . در این مرحله ابتدا روی این مقدار کلیک کرده و سپس به کمک کلیک موس صفحه نهایی pad را انتخاب می کنیم .

باید توجه داشت در این قسمت تنها می توان صفحات تحت را انتخاب نمود و صفحات غیر تخت مانند سطوح جانبی استوانه و یا سطح کره قابل قبول نیستند .

5- در صورتی که بخواهیم pad را تا یک سطح غیر تخت ادامه دهیم بجای گزینه up to plane گزینه  up to surface را انتخاب می کنیم .

نکات تکمیلی در مورد دستور pad:

در قسمت more  و در بخش second limit می توان pad را در طرف دیگر سطح مبنا نیر تعیین نمود که روش آن گفته شد .

نکته مهم : در صورت یکه بخواهیم pad با بردااری ناعمود بر سطح مبناء ایجاد کنیم در قسمت direction گزینه  normal to profile را غیر فعال نموده و از یک خط موجود در فضا و یا یک لبه حجم ترسیم شده به عنوان المان مربع استفاده می کنیم تا pad در راستای دلخواه ما ایجاد شود.

دستورshaft:

از این دستور برای حجم سازی به کمک دوران یک سطح استفاده این دوران لزوماً باید حول یک المان خطی صورت گیرد . این المان خطی می تواند یک خط و یا لبه جسم باشد . چنانچه بخواهیم از یک خط به عنوان محور دوران استفاده کنیم این خط حتماً باید در یک select مجزا استفاده شود .

نکته مهم : چنانچه بخواهیم از دستور pad یا شفت استفاده کنیم اولاً کلیه عناصر موجود در sketch که انتخاب می کنیم pad  و یا شفت زده می شود .

ثانیاً sketch نباید هیچ المان بازی از نوع استاندارد داشته باشد .

یادآوری می شود المان های نوع construction با یک یا چند المان باز داشته باشد و این المان ها از نوع  construction داشته باشد مشکی برای دستورات محیط سه بعدی ایجاد نمی کند .

 

Rib :

از این دستور برای حجم دادن به یک قطعه خاص در راستای یک مسیر استفاده می شود که این مسیر مکی تواند نامستقیم و به صورت یک منحنی باشد . همچنین می تواند باز یا بسته باشد .

Pocket:

همانطور که از دستور pad برای ایجاد جسم بر روی یک سطح مبناء استفاده می شد از دستور pocket برای خالی کردن حجم به وسیله سطح مبناء استفاده می شود . به این ترتیب که ابتدا مقطع سوراخ یا فرورفتگی را که باید ایجاد شود ترسیم می کنیم . پس به کمک دستور pocket عمق فرورفتگی یا سوراخ را ایجاد می کنیم .

گزینه های موجود در دستور pocket دقیقاً مانند گزینه های دستور pad هستند .

Groove :

درست همانطور که به کمک یک سطح مبناء و یک محور دوران حجم ایجاد می کردیم در صورتی که سطح مبناء و محور دوران را با دستور Groove به کار ببریم می توان شیار یا سوراخ هایی حول محور مذکور ایجتاد کرد .

گزینه های موجود بر روی دستور Groove دقیقاً مانند دستور گزینه های shaft می باشد .

 

تعریف صفحه :

در بسیاری موارد سطوح موجود بر روی شکل ها برای تکمیل ترسیمات کافی نیستند مثلاً چنانچه بخواهیم بر روی سطح جانبی یک استوانه سوراخ ایجاد کینم نمی توان سطح استوانه را به عنوان مرجع sketch جدید در نظر گرفت .در این موارد باید یک صفحه جدید مماس یبر سطح استوانه تعریف کرد . و سپس به کمک آن صفحه sketch مورد نظر را ایجاد نمود .

 

روش ایجاد صفحه :

برای ایجاد صفحه می توان به روش های مختلفی عمل نمود این روش ها همگی تابع هندسی فضایی صفحه می باشند . بنابراین یک صفحه را می توان به طرق زیر تعیین نمود از نظر هندسی می توان به کمک سه نقطه در فضا یا دو خط موازی و یا در اختیار داشتن یک نقطه و یک راستا یک صفحه ترسیم نمود .                 

در محیط part design سه نوع صفحه بیش از انواع دیگر کاربرد دارد .

1- صفحه ای که به موازات صفحه دیگر و به فاصله مشخص از آن باشد .

2- صفحه ای که به یک سطح در نقطه خاصی از آن سطح مماس باشد .

3- صفحه ای که به یک منحنی عمود و گذرنده از یک نقطه از پیش تعیین شده باشد .

برای ایجاد یک صفحه به موازات صفحه دیگر پس از اجرای دستور PLANE ابتدا صفحه مرجع و سپس فاصله تا صفحه مرجع را در قسمت OFFSET تعیین می کنیم .             

نکته : باید توجه داشت پس از انتخاب صفحه مرجع در هر دو طرف آن امکان ایجاد صفحه وجود دارد در صورتی که صفحه در جهت اشتباه ایجاد شده باشد می توان به کمک گزینه Reverse Direction جهت قرار گیری صفحه جدید را تصحیح نمود .

اما چنانچه بخواهیم یک صفحه را به  یک سطح مماس کنیم در قسمت plan  type گزینه  Tangent  to surface را انتخاب کرده و سپس نقطه ای را که صفحه باید ازآن عبور کند و سطحی را که صفحه باید هی آن مماس باشد به کمک click موس تعیین می کنیم .

 

همچنین چنانچه لازم باشد صفحه را عمود بر سطحی مثل سطح استوانه ای ترسیم کنیم ابتدا باید یک نقطه روی سطح استوانه تعیین کنیم و پس از انتخاب گزینه Normal  to curve در قسمت plane  type پس از کلیک کردن بر روی جعبه مقابلب گزینه curve به کمک کلیک موس لبه بالایی استوانه را انتخاب می کنیم به این ترتیب یک صفحه عمود بر استوانه ترسیم می شود .

تمرین : چگونه می توان یک صفحه عمود بر سطح کره ترسیم نمود .

 

ایجاد تکیه گاه :                

برای اجاد تکیه گاه از دستور stiffner استفاده می کنیم به این ترتیب که مراحل زیر را دنبال می کنیم .

1- ابتدا در محل مقطع تکیه گاه یک صفحه تعریف می کنیم .

2- دستور sketch را به صفحه تعریف شده اعمال می کنیم .

3- روی صفحه تعریف شده لبه تکیه گاه مورد نظر را به صورت یک خط و یا یک منحنی در محیط sketcher و روی صفحه تعریف شده ترسیم می کنیم .

نکته : بهتر است این به طوری ترسیم شود که  دو انتهای آن داخل دو پهلوی تکیه گاه قرار گیرد .

4- در نهایت ضخامت تکیه گاهها را تعیین نمود و دستور stiffner را تعیین می کنیم . ok

 

نحوه استفاده از دستور   multipad:

 دستور multipad برای ایجاد چند pad با ارتفاع های مختلف به کار می رود به شرطی که مقاطع این pad ها انطباق . یا تقاطع نداشته باشد . برای این منوظر در یک sketch ابتدا مقاطه مبنای pad ها را می کشیم و سپس وارد محیط part design می شویم .پس از اجرای دستور multipad پنجره باز می شود که در آن مشخصات زیر وجود دارد .           

Domine : در این قسمت فهرستی از extrusion قابل انتخاب وجود دارد . بنابراین ابتدا هر یک از extrusion مورد نظر را انتخاب می کنیم و سپس محدوده ای که به وسیله این extrusion pad زده می شود به رنگ خط چین آبی در می آید آنگاه همانطور که در pad معمولی عمل کردیم نوع و طول pad مورد نظر را تعین می کنیم سپس با کلیک بر روی سایر extrution را شرایط هر کدام ره به طور جداگانه به همین ترتیب می توان اجرا نمود .

 

دستور Draft filleted  pad :    

 عمل draft کردن در محیط part designe

به معنی ایجاد سطوح شیبدار در کنار یک جسم می باشد . دستور ایجاد filleted  pad  برای عمل همزمان pad و draft به کار می رود در عین حال چنانچه گزینه های مربوط به Fillet فعال باشد لبه های pad ایجاد شده fillet هم زده می شود .          

 برای استفاده از این دستور باید ابتدا یک sketch به عنوان مبنا ایجاد کرد . سپس پنجره ای باز می شود که در آن در قسمت first  limit طول pad را مشخص می کنیم . در قسمت second  limit سطح مبنای pad را مشخص می کنیم و در قسمت Draft زاویه شیب سطوح جانبی نسبت به برداز نرمال سطح تعیین می شود . چنانچه در قسمت  nutral element first limit انتخاب شود سطح بالای pad زده شده منطبق بر sketch مبنای pad باقی مانده . شیب نسبت به آن ایجاد می شود . در این صورت سطح مبنای pad ایجاد شده از sketch پایه بزرگتر خواهد بود . اما چنانچه second  limit انتخاب شود سطح مبنای pad منطبق بر sketch مبنا در نظر گرفته شده و شیب نسبت به آن سنجیده می شود بنابراین سطح فوقانی pad ایجاد شده از سطح مبنای pad کوچکتر خواهد یود .

  

دستور Draft  Fillet  packet :

این دستور همانند broft  fillet  pad بوده با این تفاوت که برای pocket  زدن استفاده می شود .            

 

دستور multipacket دقیقاً مانند دستور multipacket بوده که با این تفاوت برای pocket  زدن استفاده میشود .

 

 

Fillet :

 

این دستور برای گرد کردن لبه های یک جسم به کار می رود . پس ازر اجرای این دستور یک پنجره باز می شود که در آن شعاع Fillet زدن را تعیین می کنیم .          

 سپس به ترتیب بر روی لبه هایی که باید Fillet زده شود کلیک می کنیم این لبه ها به رنگ قرمز در آمده و سپس از تأئید پنجره عمل Fillet انجام می شود . در صورتی که در propagation به جای متد Tangency متد minimal را انتخاب کنیم . آنگاه می توانیم در مواردی که المان با هم مماس هستند تعیین کنیم یکی Fillet زده شود بدون آنکه دیگری Fillet زده شود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 207
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 207
بازدید ماه : 810
بازدید کل : 162753
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->